top of page

De 4 P’s van marketing (en de C’s die alles op z’n kop zetten)

Je hoort het overal: de 4 P’s. Product, Prijs, Plaats en Promotie. Klinkt lekker oldschool, maar ze vormen nog steeds het fundament van veel marketingstrategieën.

Product: Wat verkoop je?

Prijs: Wat kost het?

Plaats: Waar verkoop je het?

Promotie: Hoe breng je het onder de aandacht?

Klaar. Maar nog niet compleet.





De wereld is veranderd (dus de P’s ook)

Tegenwoordig verwachten mensen meer. Ze willen niet alleen een product, ze willen een merk met een missie. Daarom kwamen er extra P’s bij:

People: Hoe ga je om met je klanten, je team, de wereld?

Planet: Hoe duurzaam ben je eigenlijk?

Prosperity: Draag je iets bij, of gaat het alleen om winst?

Een merk dat z’n zaakjes op orde heeft, laat dat zien in álle P’s — niet alleen in de prijs.



Switch: van P naar C

Toen kwam er nóg een draai: de 4 C’s. In plaats van wat jij aanbiedt, draait het nu om wat de klant ervaart.

Customer solution – Wat los je op?

Cost to the customer – Wat kost het écht?

Convenience – Hoe makkelijk is het?

Communication – Praat je met je klant, of tegen ze?

Kort gezegd: de C’s zijn de menselijke versie van de P’s.



En nu?

Kijk eens naar je eigen merk. Kun jij je 4 P’s benoemen? Of je 4 C’s?

Zet ze eens naast elkaar. De verschillen zijn vaak interessanter dan je denkt.

Marketing draait niet meer om roepen. Het draait om raken.



 
 
 

Comments


bottom of page